Regeln

Es treten jeweils dieselben Spieler (Einzel oder Doppel) in allen vier Disziplinen gegeneinander an. Grundsätzlich kommen die Regeln der einzelnen Sportarten Tischtennis, Badminton, Squash und Tennis zur Anwendung. Die Reihenfolge in der gespielt wird ist vom kleinsten zum größten Racket. Die Reihenfolge kann geändert werden, wenn die Infrastruktur der Sportanlage (unterschiedliche Anzahl an verfügbaren Plätzen für die verschiedenen Sportarten) diese Reihenfolge nicht zulässt. Die folgenden Regeln sind Ausnahmen und Erweiterungen, die beim Racketlon zur Geltung kommen:

Zählweise

  • 4 Sätze bis 21 Punkte – Je ein Satz im Tischtennis, Badminton, Squash und Tennis. Bei 20:20 wird der Satz so lange verlängert, bis zwei Punkte Unterschied bestehen.
  • Running Score – Jeder Punkt zählt, egal welcher Spieler serviert.
  • Servierer zählt – Der Spieler am Service ist verpflichtet, vor seinem Service den aktuellen Punktestand auszusprechen (in einer Lautstärke, die der Gegner verstehen kann).
  • Gesamtpunkte zählen – Sieger ist der Spieler, der nach den vier gespielten Sätzen insgesamt am meisten Punkte gesammelt hat. D.h. es kann auch ein Spieler als Sieger vom Platz gehen, wenn er drei Sätze verloren hat. Das Match wird abgebrochen, sobald der Sieger uneinholbar in Führung liegt, und die restlichen Punkte keine Bedeutung mehr haben (Ausnahme Gruppenspiele – je nach Turniermodus).
  • Gummiarm Entscheidungspunkt – Wenn die Gesamtpunkteanzahl der Spieler nach den vier Sätzen unentschieden ist, wird ein einziger Entscheidungspunkt im Tennis (bzw. der letzten Sportart falls die Reihenfolge geändert wurde) gespielt. Das Los entscheidet über das Service, im Tennis hat der Servierer keinen zweiten Aufschlag.

Service und Seitenwechsel

  • Los vor dem Match – Zu Beginn des Matchs entscheidet das Los, der Sieger kann sich für Service, Rückschlag oder die Seite beim TISCHTENNIS entscheiden. Wer beim Tischtennis Aufschlag hat, hat im Badminton Rückschlag, im Squash Aufschlag und im Tennis wieder Rückschlag.
  • Seitenwechsel bei 11 – Wenn der erste Spieler 11 Punkte erreicht hat, werden die Seiten gewechselt (Ausnahme Squash) und eine Pause von 30 Sekunden gemacht. Die Ausnahme ist Squash – ein Spieler darf, wenn der erste Spieler 11 Punkte hat, eine Pause verlangen.
  • Zwei Service – Der Servierer hat immer zwei Service in Folge. Der Aufschlag wird immer von rechts nach links serviert und in Folge von links nach rechts (Ausnahme Tischtennis). Er beginnt immer von rechts nach links und serviert in Folge von links nach rechts (Ausnahme Tischtennis). Die Aufschlagregel ist gleich zu der jeweiligen Sportart.
  • Bei 20:20 je ein Service – Ab 20:20 wechselt das Service nach jedem Punkt, wobei der Spieler A normal von rechts nach links beginnt, dann der Spieler B von rechts nach links serviert und in Folge der Spieler A diesmal von links nach rechts serviert usw.
  • Im Falle, dass beim Doppel die Verlängerung mehr als nur 2 Punkte dauert (außer Tischtennis und Squash): Alle 4 Spieler haben je einen Aufschlag von rechts in der üblichen gespielten Reihenfolge, und in der Folge dann 4 Aufschläge von links, dann wieder von rechts und so weiter, bis ein 2 Punkte Vorsprung hergestellt werden kann.

The Rules of Racketlon

Introduction

Racketlon is the sport in which you play your opponent in each of the four racket sports table tennis, badminton, squash and tennis. A Racketlon match contains four sets, one in each sport. The winner is the best all round racket player.

This document contains the official rules of the game of Racketlon according to the International Racketlon Federation.

Definition of Racketlon

The following three pinciples need to be fulfilled in order for a sport to qualify for the term Racketlon:

The game must include the following four sports: table tennis, badminton, squash and tennis

The game must be built on the concept of a Racketlonmatchinvolving the same two individuals (pairs in doubles) playing each other in all four sports – with identically formatted sets being played in each sport.

Each rally must count. The player (pair) who wins most rallies in total is the winner of the Racketlon match.

Any sport that fulfils the three principles above is Racketlon. Any other sport involving the combination of several racket sports might be termed “multi racket sport” – but is not Racketlon.

Set Order

The sets are played in the following order (from smaller to larger rackets):

table tennis, badminton, squash, tennis

Scoring

Each set is played to 21 points. Every rally results in a point to the winner of the rally – i.e. “running score” is applied. At 20-20 the set is extended until there is a margin of two points. A set can thus end e.g. 22-20 or 25-23 but never 21-20.
The winner of a Racketlon match is not the one that wins most sets but the one that scores the most points in total. This means that it is possible to loose three out of the four sets and still win the match.
If any of the players so wishes the match shall be stopped as soon as (a) the winner has enough points for the match to be decided – AND (b) the rest of the points have no other significance. (Note that group play is sometimes decided through counting total points difference. In that case (b) might apply and the rest of the points might still have significance for the result of the group, in which case each match shall be played to the end.).
If, after 4 sets, both players have exactly the same number of points, then the tennis set is extended with one single point, known as the “Gummiarm Tiebreak”. The winner of this single point tie-break is also the winner of the full match. Server is decided by the drawing of lots. The winner of the lot chooses whether to decide who gets to serve or what end to play at. The loser gets the remaining choice. To off-set the server’s advantage there is no second service in the single point tiebreak.

Serving & Ends of Court

The initial order of serving, receiving and ends in each of the four sports shall be decided by one single toss before the match starts, according to the following procedure:
The winner of the toss decides whether to start serving or receiving in table tennis. The player, who starts serving in table tennis, starts receiving in badminton, starts serving in squash and starts receiving in tennis.
In each set the player who starts receiving decides what end to start the set from.
After every two points the serve goes to the other player. At the first of these two serves the server always serves from the right (except table tennis). The second serve is from the left side.
Ends are switched at the time when 11 points are first reached by one of the players.
After 20-20 the serve switches hand at every point until the set is decided. The two first serves are from the right, the two next serves are from the left and so on.
In tennis, the server has two chances – first and second service – just as in normal tennis.

Time Intervals & Continuous Play

A maximum break of one minute shall be allowed at eleven (i.e. when 11 points is first reached by any of the players) in each set.
The break between sets shall be maximised at “3+3″ minutes meaning: (a) Warming up at the next sport has to commence within 3 minutes after the end of the previous set. (b) The next set has to commence within 6 minutes after the end of the previous set
Play must be continuous at all times (as far as can be reasonably expected). Umpires and referees have the right to penalise players under the misconduct rule should they breach this.
Players may pause for a brief drink and to towel down every five points only (so after 5, 10, 15 points, etc), if this is breached the umpire may penalise the offending player. If sweat has dripped onto the table tennis table, badminton court, etc, then of course the player may use a towel to wipe that away at any time.

Conduct on Court

For any act of misconduct (as judged by the umpire) such as swearing, threatening behaviour, racket abuse, delaying or dangerous play, etc, the player shall be penalised as follows:

1st incident – warning
2nd incident – player loses a point
3rd incident – player loses the set
4th incident – player loses the match and is disqualified from the tournament.

Line Judging:

If a call by a line judge is challenged and no judge or referee is present then the call stands and the challenger has to accept the call. The challenger may, of course, request a referee to preside for the rest of that set, if available.

Injury

Each player is allowed one injury time-out per match of 5 minutes
In the event of bleeding the same rule as above applies, as long as bandages/plasters are readily available of course.
If any injury is the result of a collision with the opponent, the umpire may allow the player as much time as he needs, and if necessary, penalise either player.

Recommendations

Organisers should require that protective glasses are worn in all classes but Elite.